Saturday, December 13, 2008

Siswazah tani

AGROBANK, dulunya dikenali Bank Pertanian Malaysia meluluskan pinjaman RM18.23 juta menerusi Skim Usahawan Tani Komersial (SUTJS) yang diperkenalkan sejak 2001 bagi membantu siswazah berminat terbabit secara serius dalam sektor berkenaan.

Penolong Naib Presiden Jabatan Perhubungan Korporat Agrobank, Rafaah Ismail, berkata sehingga 2008 bank berkenaan memberi pinjaman kepada 427 pemohon yang terbabit dalam pelbagai bidang pertanian antaranya penternakan lembu, kambing, ikan, penanaman sayur-sayuran dan padi.

“Menyedari pertanian adalah perniagaan yang menguntungkan, Agrobank akan terus memberi galakan kepada semua individu berminat untuk terbabit dalam bidang ini.

“Selain memberikan pinjaman pihak bank menerusi agensi kerajaan berkaitan turut memberi sokongan dari aspek latihan untuk menimba pengalaman, kursus serta cara membuat kertas kerja dengan berkesan,” katanya kepada Bisnes Metro, semalam.


Beliau berkata, untuk 2008, Agrobank meluluskan pinjaman kepada 170 pemohon dengan jumlah pinjaman RM6.95 juta.

Rafaah berkata, bidang pertanian kini semakin mendapat sambutan daripada generasi muda kerana ia mampu memberikan pulangan lumayan kepada mereka yang terbabit.

Selain itu, antara objektif pembiayaan berkenaan katanya adalah untuk mengurangkan kadar penganggu di kalangan siswazah melalui kerjaya di bidang pertanian dan mewujudkan usahawan siswazah tani komersial.

Antara yang layak dibiayai menerusi skim berkenaan termasuk semua jenis modal kerja yang membabitkan aktiviti pengeluaran dan pemprosesan makanan merangkumi tanaman, perikanan serta ternakan.

Aktiviti huluan berkaitan pula ialah dengan pengeluaran makanan seperti pengeluaran benih ikan dan makanan ternakan serta projek yang cepat mengeluarkan hasil.

Bagi mereka yang berminat had pembiayaan ialah sehingga 100 peratus daripada kos projek bagi projek baru yang tidak melebihi RM100,000 dengan peringkat pertama tidak boleh melebihi RM50,000.

No comments:

Post a Comment