Thursday, January 1, 2009

Latihan jangka pendek lahirkan usahawan tani

KERAJAAN telah melancarkan Kempen Bumi Hijau bagi menggalakkan rakyat menceburi sektor pertanian dan industri asas tani serta menggerakkan pelbagai aktiviti serta program lain.

Biarpun matlamat kempen bertujuan menggalakkan usaha bercucuk tanam atau menternak secara kecil-kecilan, mereka perlu mempunyai pengetahuan supaya tanaman atau ternakan mereka mendatangkan hasil.

Bermula dengan minat secara kecil-kecilan, ramai yang merancang untuk menjalankan operasi secara komersial apabila menyedari potensinya.

Justeru sebuah syarikat penggerak industri pertanian, Prestasi Agro Farm yang diterajui tiga usahawan muda menawarkan pelbagai latihan jangka pendek bagi bakal usahawan mempelajari teori dan praktikal bidang pertanian yang ingin diceburi.

Beroperasi di tanah dusun seluas dua hektar berhampiran kawasan hutan Lipur Bukit Lagong, Selayang, Selangor memberi peluang kepada peserta mendapat ilmu secara santai.

Pengarah Projek Perintis Agro Farm, Nur Azizi Rapie menjelaskan pada peringkat awal syarikat mengenalpasti beberapa projek pertanian dan ternakan berjaya sebagai model.

''Usahawan terpilih akan dipelawa untuk menurunkan ilmu mereka kepada peserta semasa bengkel dan ketika lawatan ke tapak projek.

"Dengan cara ini peserta bakal mendapat pengalaman sebenar bagi memudahkan mereka memulakan operasi pertanian dan akuakultur," katanya.

Antara latihan asas dan praktikal yang mendapat permintaan menggalakkan adalah asas penanaman cendawan, teknik pembenihan ikan keli, ternakan lintah, ternakan cacing, ternakan ayam serama dan ketam nipah.

Semua sesi latihan dikendalikan sendiri oleh pengusaha yang telah berjaya dan berpengalaman dengan bantuan kakitangan syarikat.

Selain latihan Perintis Agro Farm juga menjalankan sendiri projek skala kecil bagi ternakan lintah dalam politank, ternakan keli dalam kanvas, ternakan cacing dan tanaman cendawan kelabu.

''Projek berkenaan sebagai model bagi menunjukkan projek pertanian masih boleh dijalankan dengan mudah di kawasan yang terhad.

''Ikan keli dan baja kompos cacing pula boleh dijadikan makanan lintah manakala habuk kayu dari media cendawan yang telah lupus bagi makanan cacing," katanya.

Kajian mendekati habitat lintah, Prestasi Agro Farm telah menghasilkan protein makanan lintah yang mampu meningkatkan produktiviti dan cecair anti rayapan bagi mengatasi masalah lintah yang keluar dari politank.

Perintis Agro Farm juga, kata Azizi, sedang merancang menjalankan projek contoh bagi ternakan ketam nipah, tanaman serai, cili dan sayuran terpilih menggunakan kaedah hidroponik.

"Tahun depan, kami akan beroperasi sebagai pusat pengumpulan dan pemasaran hasil pertanian dan ternakan yang dijalankan secara kecil-kecilan memandangkan lokasi kami berdekatan dengan Pasar Borong Selayang," katanya.

Bagi mereka yang ingin berkongsi pengalaman dan latihan boleh menghubungi Prestasi Agro Farm di 012-6138059 atau 012-6157937.

No comments:

Post a Comment